Padel kent in de afgelopen vijf jaar wereldwijde recordgroei
Naar aanleiding van een studie uitgevoerd door Monitor Deloitte, ‘s werelds grootste consultancybureau, in samenwerking met Playtomic, het toonaangevende technologieplatform voor racketsporten, heeft padel de afgelopen vijf jaar een historische groei doorgemaakt, met een toename van het aantal clubs in Europa met 181%. De studie voorziet een investering in nieuwe padelbanen van meer dan een miljard euro voor de komende vier jaar.
Klik hier om het Global Padel Report te openen
Madrid, 19 mei 2022
Vandaag de dag is padel uitgegroeid tot één van de meest vooraanstaande sporten. Dit blijkt uit de studie Global Padel Report, uitgevoerd door consultancybureau Monitor Deloitte in samenwerking met het Spaanse bedrijf Playtomic, waar de aanleg van nieuwe padelbanen in Europa sinds 2016 is verdrievoudigd - tot bijna 27.000 - een cijfer dat zich vertaalt in jaarlijkse groei van meer dan 20%. De prognose, volgens het rapport, wijst op een toename van de investeringen tot 1 miljard euro in de komende vier jaar, wat resulteert in 67.000 banen.
Deze groei komt tot uiting in de opening van 98 banen en 29 clubs per week tijdens de pandemie (2020-2021); 10.147 banen en 2.994 clubs in totaal. Terwijl er in 2016 nog maar 10.151 banen en 2.801 clubs waren, stijgen deze cijfers tot 26.314 banen en 7.869 clubs in 2021. Deze enorme groei wordt aangevoerd door Spanje, Italië, Zweden, Frankrijk en België. In landen als Spanje, Zweden, Portugal en Finland ligt het aantal padelbanen al op gelijke hoogte met of zelfs hoger dan het aantal tennisbanen.
In dit kader is het de moeite waard op te merken dat Spanje in 2021 weliswaar koploper was wat het aantal clubs en padelbanen betreft, maar dat het qua investeringen (met enige afstand) achterligt op Zweden en Italië, die beiden in de afgelopen twee jaar ongeveer 80 miljoen euro hebben geïnvesteerd. Dit verklaart waarom de groei in Spanje in deze periode 13% bedroeg, terwijl die in Italië en Zweden respectievelijk 374% en 388% bedroeg.
Volgens Elena Martín, verantwoordelijk bij Monitor Deloitte, "wordt de huidige en toekomstige evolutie van padel gekenmerkt door drie pijlers: bouw van banen/clubs; promotie van competities/federaties; en merken/sponsors/bekende figuren. Er moet rekening worden gehouden met de kosteneffectiviteit van de banen gericht op kosten en ruimte, waardoor de potentiële inkomsten worden verveelvoudigd. Daarom zijn in de afgelopen jaren in Europa ongeveer 100 banen per week geopend en zal de groei in 2021 nog verder toenemen.
Naar aanleiding van deze data, die het grote aantal investeerders en (bouw)bedrijven verklaren, moeten we het sociale aspect, waarop deze evolutie is gebaseerd, zeker niet vergeten. "We ervaren een sociaal fenomeen dat uniek is in de geschiedenis. De consolidatie van een sport die socialer is, gemakkelijker te leren, en bovenal een sport die digitaal geboren is. Tegenwoordig kun je padel spelen wanneer je maar wilt, waar je maar wilt en mensen vinden van hetzelfde niveau als jij zonder ze te kennen," aldus Pedro Clavería, CEO en mede-oprichter van Playtomic.
Clubs spelen een hoofdrol in sociale interacties met spelers via evenementen, lessen en toernooien, maar ook in de horeca, waar volgens data van het Spaanse platform, "57% van de spelers na de wedstrijd een drankje of een verfrissing nuttigt". Deze feiten worden steeds relevanter voor de Playtomic-app, waarin het mogelijk is om banen te reserveren, persoonlijke informatie en statistieken te registreren of toegang te krijgen tot evenementen en wedstrijden.
Een investeringsmogelijkheid
In de studie van Monitor Deloitte wordt de potentiële weg voor deze branche en zijn markt belicht. Dit blijkt niet alleen uit vergelijkingen van het aantal tennis- of padelbanen, maar ook uit vergelijkingen van de kosten van overeenkomstige groei of het volgen en bekijken van beide sporten. Drie padelbanen zouden bijvoorbeeld in een tennisbaan passen; een tennisspeler heeft 325 m2 nodig, terwijl een padelspeler slechts 50 m2 nodig heeft, waardoor de omzet uit spelers bij padel hoger is. Om nog maar te zwijgen over vergelijkingen met voetbal of basketbal, die ook in het verslag worden genoemd.
Kijkend naar social media en het internet, is het van vitaal belang op te merken dat het woord "padel" in Google-zoekopdrachten sinds 2016 met 300% is gegroeid. Ondanks dat wordt er vijf keer meer op "tennis" gezocht, wat duidt op "een enorme potentiële groei in de zichtbaarheid van de term".
Om een ander voorbeeld te geven: het aantal kijkers van de World Padel Tour op YouTube bereikte in 2016 22 miljoen en zal in 2021 de 145 miljoen bereiken. Hierbij moeten we het aantal volgers toevoegen dat de belangrijkste spelers in 2021 hebben geregistreerd op Instagram, met een groei van 100% tot bijna 500%.
Padel in Nederland:
Volgens de Internationale Padel Federatie is Nederland het op twee na meest actieve land binnen het internationale toernooiprogramma, wat een impuls geeft aan de aanleg van nieuwe padelketens. Het rapport benadrukt dat er de komende jaren naar verwachting steeds meer banen zullen worden gebouwd, tot 2.019 in 2023, wat een toename is van 234% sinds 2020.
Over Playtomic:
Playtomic is Europa's grootste tennis en padel boekingsapp en verbindt clubs met meer dan één miljoen actieve spelers in 35 landen. Via de app kunnen spelers boekingen maken voor padel, tennis en andere sporten bij meer dan 4.600 clubs.